groen groener groenst

21 april 2013 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

17 Maart was het St Patricks day. Daar hebben wij Nederlanders helemaal niets mee, maar aangezien het een grote happening is in oa Amerika, moet het hier ook gevierd worden, tenminste, zo voelt dat.

De geschiedenis van Patrick is niet helemaal eenduidig, maar het komt hierop neer: als 16 jarig mannetje werd Patrick uit Britannia ontvoerd door een bende niet religieuze Ieren, en gedwongen schaapsherder te zijn. Dat deed ie en ergens kreeg hij een visioen en kon zo, na 6 jaar, terug vluchtten naar zijn ouders. Hij ging een priesteropleiding doen en de toenmalige Paus Celestinus (begin jaren 400) stuurde hem terug naar Ierland om de mensen te bekeren.

Dat deed ie ook, en meer dan dat, er zijn allerlei verhalen over hem, waarvan 1 verteld dat hij alle slangen van Ierland naar de zee deed sommeren, (tot op de dag van vandaag zijn er geen slangen in Ierland) en een ander is dat hij het een blaadje van een plant gebruikte (Shamrock) om de Goddelijke drie-eenheid uit te leggen, het klavertje, dat sindsdien een Iers symbool is, en die groene kleur. Weet je dat ook weer.

Enfin, hij werd heilig verklaard na zijn dood, en dat zou 17 maart 461 zijn geweest.

Vele Ieren zijn naar Amerika (en Australië) geëmigreerd en toen ze uiteindelijk een beetje aldaar een eenheid werden werd St Patrick steeds groter en groter, tot en met nu de grootste optochten in Amerika en een rivier in Chicago die voor deze dag groen wordt geverfd. Geen nood, ze doen dat met milieuvriendelijke verf… Hier is de Salt Pond tegenwoordig ook groen, helaas door wat minder milieu vriendelijke redenen.

De school verzocht de ouders de 15e maart de kinderen in groene kleren naar school te brengen, om St Patrick te eren. Kijk, daar komt waar dit verhaal om gaat. Prima, ik doe wel mee, je wilt je kind niet buiten de groep laten vallen. En ik heb ook niks tegen een internationale feestdag/heilige-dag.

Ik vind het alleen heel erg gek. Dit eiland was ook van Cariben, zeg lokale Indianen, die zo hun eigen “feestdagen/gebruiken hadden. Wordt niets van gevierd.

Het was/is Nederlands/ onder Nederlands bewind, werd/ wordt niets van gevierd, geen oranje Koninginnedag, niks.

Nu is het sinds 2010 een “eigen” land, en zelfs Sint Maarten dag, of de Onafhankelijkheidsdag wordt niet uitbundig gevierd. Niks rood wit blauw, althans, niet massaal en of op alle scholen.

Vreemd toch dat we dan hier, op een eiland in de Cariben, één ofte ander Iers heilig feestje moeten vieren? Met zijn allen bedoel ik. Er zijn hier legio feesten die door deze of gene bevolkingsgroep wordt gevierd, prima, leuk, leerzaam, gezellig. Maar waarom nou per sé die Amerikaanse dingen er uit worden gepikt is me serieus een raadsel. (Thanksgiving, Halloween St Patricksday)

Als regering zijnde zou ik juist nu St Maartendag, of 10-10-10, als aanknopingspunt, feest, nemen, om alle nationaliteiten SAMEN, een band te laten hebben, of te maken….

Nee, dan Argentinië, die hebben dalijk een Paus én een Koningin, ik weet zeker dat ze daar wel een paar feestjes over zullen vieren! (en ze daar ook niet bepaald een al te groen verleden hebben) Ik meen gelezen te hebben dat koning en koningin in november naar hier zullen komen, het zal mij benieuwen of daar veel “feestelijks” aan besteed zal worden, vrees van niet.

Hier is men namelijk druk met “regeren”, althans, officieel. Maar vorige maand was er weer het zoveelste schandaal, deze wel prachtig, en een helemaal niet zo groen zeg maar… omdat ie zelfs op you tube te vinden is… “independent member of parliamant Patrick Illidge is daar te zien met de baas van Bada bing, (Jaap van den Heuvel) ja klinkt als hoerentent, is het niet hoor,aha, welnee, (groen groener groenst) nee alleen maar exotisch dansen…, en Jaapje geeft Patrick een envelop met heel veel dollars ….

Ondertussen worden er verschillende ministers bij voornaam genoemd om nog eea mee te regelen, volgens de wet of niet is niet duidelijk.

Het grappige is dat deze foute Jaap nog wel een dringend verzoek doet om de schoolkleren 100 procent katoen te laten maken ivm met de hitte en het zweten, en dat ie het belachelijk vindt dat zwarte schoenen op vele scholen verplicht zijn, veel te warm.

Kijk, zo megafout als ie blijkt, daar maakt ie zich dan nog wel hard voor. Patrick, die heeft andere zorgen, bij een huiszoeking kwam men (teveel) geld tegen, interessante papieren…en….bedenkt het maar. Ik denk dat ie weinig gemeen heeft met zijn naamgenoot, weinig groen. en al helemaal niets heiligs.

De minister president Sarah Wescot-Williams roept ons allen op niet aan sensatie verhalen te gaan doen, want dat zou schade kunnen brengen aan het land Sint Maarten.

Juist ja.

Volgens mij kunnen ze dat laatste inderdaad prima zelf.

Wij op zoek , in het groen, naar de Ierse pub. Die is hier nie. Iemand zin die te beginnen hier?

Jennifer (mam van Anneke, vreindinnetje van de onzen) wilde graag kool en mashed potatoes en corned beef eten, dat bleek haar moeder altijd te maken die dag. UH? Aha, dad is 100 Iers en mam 100 Italiaans, dat verklaard een hoop.

Maar dat bleek allemaal te laat te beginnen en of te ver rijden, en er was zowiezo niet teveel te vinden dit jaar..waarop we met 8en naar PHB zijn getogen en bij de nieuwst geopende Italiaan op het strand zijn gaan eten. Toch nog een beetje traditie ding voor Jennifer dan. De serveerster was half Hongaars half Zwitsers, maar de home made pasta was 100 procent voortreffelijk Italiaans, net als het ijs!

Cheers, Salute op naar het volgende schandaal/feestje!

1. Tante Cornelia:
    22 april 2013
    Goed, dat je uitlegt waar St. Patricksday vandaan komt. Wij hebben er hier niets van gemerkt maar maken ons op voor de festiviteiten op 30 april.
  2. Carol:
    24 april 2013
    T begint steeds meer een bananenrepubliek, nee sorry een bananenkoninkrijksonderdeel te worden daar. Maar dat wist ik eigenlijk al!
    Groet Carol.
  3. J van Oort:
    25 april 2013
    Wij gaan ons botvieren op koninginnedag met veel oranje omdat dit de laatste koninginnedag is van onze Koningin Beatrix. En daarna op naar koningsdag
    27-4-2014........! Wat feestelijk voor Nederland. Wel even wennen, maar dat lukt zeker ....... Als iedereen gezond blijft.. Bije, bije.