Marietje Andrea.

14 mei 2013

kenduhdie?

Zonder kniehoge oranje  rubber laarzen is het in de plus 40 graden zonder wind toch nét ietsje lekkerder.

3 Mei, was vrijdag, waren Tjeerd en ik voor tienen al op pad, huis al aan kant, eten al klaar, was al aan de lijn, enzovoort. Waarom? Omdat vandaag om half 2 de boot met de brug zou komen. Wie wat waar welk waarom enzo, jaja, komt komt.

We reden over de cakehouse road, en vanaf daar (nog hoog en met wat wind..) paar foto’s gemaakt van de brug in wording over de lagoon. Jeweetwel als je me volgt hierzo, de brug over de lagoon die “relief” moet gaan brengen voor het verkeer in het algemeen, en al helemaal vanaf de airport naar Simpson bay en andersom. Ik geloof nog steeds dat het geen zak zal uitmaken, behalve dan dat het verkeer van en naar Frankrijk sneller zal gaan, waar wij aan de Nl kant weinig lol aan zullen beleven. Maar hee, wie ben ik, ik hoop dat ik het mis heb deze keer.

Auto weggezet en gelopen naar de Simpson bay jacht club, waar het al behoorlijk druk was. Voor elven zaten we, uiterste puntje van het terras, in de blakende zon, geen zuchtje wind, maar zoals ik al zei, we záten op krukken mét rugleuning, benen bungelend boven het water, eerste rang eerste klas zeg maar.

Geen hond die er toen al durfde gaan staan of zitten het was echt hot hot hot, maar ja, nog geen half uur later was het overal stampie vol. Veel haaaj haaj haaj haaj; howááááárjah? dikkemikjachtbezittendemensjes… en of mannetjes op jacht haha…

Na koffie dan maar wijn en bier, dat vindt niemand vreemd, al is het 8 uur ’s morgens. Trouwens het is nu ik dit schrijf alweer 0.30 geweest en de omstandigheden zijn ongeveer hetzelfde, wijntje en snikheet, zweet me te pletter, maar heb nu lange broek aan en sokken, over de broek heen, en een hemdje en een vestje met lange mouwen, (weet je nog Maaike, toen gekocht van Bennetton, in alle kleuren want ik kon niet kiezen) het heeft namelijk  een paar dagen geregend en het barst echt van de muggen die mij allemaal willen zoenen. Gruwel.

Wachten dus.        Mensen kijken.

Ik zag nog wat anders terwijl ik daar zat. De gevangenis van Simpson bay had voor de gevangenen een geweldig uitzicht op alles, inclusief de mensen op straat, wat ik toen en Suze vooral, nogal bizar vond. Blijkt dat ze daar ondertussen wel wat aan gedaan hebben. Wel zo prettig dat je niet meer van alles wordt toegeroepen door wil-je-niet-weten, als je daar langs loopt/liep/loopt dus.

Het weer en het water waren zoooooooooo stil dat de Nl crew van het schip, en die aan de wal (en wij van lager) en de brug besloten Marietje Andrea eerder door de brug te laten gaan: iets over 1 ging ie open de brug, en nog geen 20 minuten later was het klaar, dwz, het ge-zenuw. Niet van mijn kant, ik had een beetje mis gaan wel leuk gevonden als ik heel heel eerlijk ben, beetje sensatie, zat er met mijn neus bovenop… ze had maar 40 cm ruimte aan beide zijden (32 inches), das niet al te veel wel? En moest ook nog meteen draaien…Ondertussen was het sirene hier sirene daar, want de plebs waren er allen nog niet, haha, lekker: “op de valreep”, of “geheel de plank misgelopen”, lekker “jachtig” allemaal.  Zag Sarah de Minister President wel met der witte hoed op de ponton naast ons, die was er dan nog net wel.

Blijkt dat ze nog wel een en ander aan wrakken hebben moeten opruimen, die nooit opgeruimd zouden worden anders (hoe belachelijk), want deze boot was ver ver vér uit de grootste die ooit in de lagoon is geweest, 126 meter (413 foot) lang en heeft letterlijk wat meer diepgang dan een rubberbootje….

de Swingersbrug is er dus, gisteren om precies te zijn is Marietje zelf weer naar Nl vertrokken, en 13ber mot de hele brug klaar zijn, tweebaansweg plus baan voor ambulance ed, fietspad (?) en wandelpad. We gaan het zien, iig gaan we der dan wel over rijen zonder gilze, lopen zonder laarzen, en fietsen mét een fiets. Fietsen naar Frankrijk binnen een paar uur, jaha, wie doet ons dat na?

PS in Delfzijl zijn ze blijkbaar voor FC Groningen.

1. Tante Cornelia:
    15 mei 2013
    Ik ben ook benieuwd of de brug het gewenste effect heeft. Zo te zien was het nog een heel spektakel.
  2. Carol:
    15 mei 2013
    leuk om zoiets mee te maken! wel een hoop foto's!
  3. J van Oort:
    15 mei 2013
    Wat een spannend moment, maar je kunt er je leven lang over praten en dat heeft niet iedereen ... Met deze geweldige prestaties vanuit Nederland ....!