jason, walvis, tjeu, dolfijn, welkom in cirkeltje van mijn brein.

20 mei 2013 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Ok, als je de kaart van SXM voor je neemt (in gedachten) dan neem je Philipsburg, en van daar ga je naar beneden, het water in….zeg 10 minuten “varen”, en dan ben je in het Man of War Shoal Marine Park. 19 augustus 2011 werd er getekend in sindsdien is het het eerste nationale (water)park van SXM.

Dat wist ik wel, maar wie net de datum goed las en nog een beetje weet wie we zijn en wat we zoal doen, weet ook dat ik toen, en de maanden er na, druk bezig was met het creëren van mijn eigen, 3e, internationale dit keer, vruchtwaterpark.

En nu, anderhalf jaar later weet je het dan toch alsnog, en zal ik even vermelden dat ons kleinste zwemkonijntje ondertussen 84cm meet en 12,5 kilo weegt, alles prima. (behalve niet doorslapen dan)

In het waterpark ligt ook het Proselyte rif besloten, en zie hier de verklaring van de namen; HSM Proselyte is het kanonfregat schip dat in 1801 hier op de klippen van MAN OF WAR SHOAL voer en zonk. (net voor PHB) Een half jaartje eerder deed het een succesvolle aanval op St Maarten en St Barthélemy. Grappig, dat fregatschip heette eerst Jason en is in 1770 in Rotjeknor gebouwd, in 1796 muiterij en zo werd het een Brits schip, dat dan nu alweer 200 zoveel jaar onder Caribisch Hollands water ligt. Krijg je der van!

Hoe we nu op dit verhaal komen?, ah, zoals ik al zei, wanneer je me kent helpt dat, en nog beter kent nog meer, dat brein van mij racet altijd maar door, en maakt connecties van het ene naar het ander sneller dan ik kan praten en al veel sneller dan ik kan schrijven of wat kan maken. Het is mijn hoofd al lang af en dan moet ik een ander nog beginnen te vertellen wat ik van plan ben, heel irritant soms, voor beide partijen.

Jurre wilde ineens weer met het playmobiel piratenschip, ooit van Tjeerd, spelen, en zo staat het alweer een tijdje buiten op tafel, waar Suze en Jurre om beurten of samen bezig zijn, beetje buiten bereik van de jongste piraat, die rond de tafel scharrelt en ”waaaaaarchhhggggg “waaaaaaarchhhhggg”, zegt; dat zijn aanvallende piraten- geluiden, voor wie geen fantasie en of fantastische kinderen heeft, of, nog erger, haha, pirates of the Caribbean nooit gezien heeft.

En zoveel weken geleden zagen we het dan toch echt vanaf de porch, waterwolkjes! WAT? Ja, waterwolken, naar buiten gespoten door een bultrug, een echte! Wow! De bomen in de tuin waren al tijden nét te hoog, en nu helemáál, want de kinderen konden het net níet zien, een week later hing pappa in de bomen, snoeien, want de tuinman zegt: NO, that is too dangerous to do…..juist ja, doet Tjeerd wel met blote bast en slippers aan….

Paar ververwegfoto’s, helaas, we hopen op meer en beter, ze komen deze kant op om te kalven deze tijd van het jaar, maar dit was echt al ongelofelijk.

En toen was er nog een dooie dolfijn op het strand, die zijn we ook gaan bekijken, bijna 2 en een halve meter lang, en meuren!!! De maaien waren ontelbaar, jasses, maar zei nog tegen Tjeerd; “moet je gaan halen, kan je mee gaan vissen,..toch?” Ondertussen is ie al een heel eind verder geconsumeerd, die tuimelaar dan hè, en de lucht niet te doen als je aan de verkeerde kant van de wind staat. De honden vinden dat ze in het geheel moeten gaan rollen, gadverdamme zeg, wat zijn dat toch voor een wezens, ik ga ze nu niet wassen in elk geval, jèk.

En als je nou al vanaf het begin met me mee leest, dan weet je misschien nog dat ik nog “mag” gaan duiken voor mijn verjaardag. Belofte begin 2010… Ik denk dat ik de “sprong” onderhand maar es moet gaan wagen, bij gebrek aan dolfijnen walvissen en schildpadden kan ik in ieder geval de ouwe Jason nog es bezoeken. Zie je, brein is er al klaar mee….nou de rest nog!

1. Peter van den Hout:
    21 mei 2013
    Prachtig, wij zoeken elk jaar naar dolfijnen in Croatie , iedereen heeft ze
    " gezien" , behalve wij.
    Dus Judith, ga op je uitkijktoren zitten wachten en schiet maar veel kiekjes
    van die reuzevissen voor ons.
    Gr. vanuit de herfst hier xx
  2. Tante Cornelia:
    21 mei 2013
    Weer een heel verhaal Judith met veel informatie. Waar haal je die allemaal vandaan?
    Lijkt me echt indrukwekkend, zo'n bultrug.
    Ben benieuwd hoe het duiken bevalt. Wij hebben hier (lang geleden) ooit een proefles gehad (in een zwembad). Voor mij was het (ook vanwege mijn gewicht) een zeldzame ervaring. Zeker in de wateren rondom Sint Maarten lijkt het me heel leuk om te doen.
  3. J van Oort:
    23 mei 2013
    Zullen jullie veel foto's maken ... Want tenslotte ga je geen bomen kappen op je slippers Tjeerd , nu ben je toch wel een beetje stout...en ik hoop dat je moeder dat ook vindt... Maar afwachtten dus.. Op die reportage succes !!!!!!