sand-dollars and polar-beers.

18 april 2014 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Jurre mocht uiteraard ook een dagje van school wegblijven, ookal was de reden van zijn zus in eerste instantie “medisch”. Dat moet ik de school nageven, ze begrijpen altijd volkomen dat het voor ons “anders” is, het hier leven op een tijdelijke basis, en staan er altijd volledig achter wanneer je je kind mee wilt nemen om redenen van bezoek, of ‘gewoon’ een dag alternatieve ‘les’ met ene van ons of ons beiden. Fijn!

De zee was rustig, het water laag, en mijn lang gekoesterde wens(je) om naar dat eilandje te lopen werd een feit. En wat voor één.

Eerst nog even de uitkijktoren op en daar gingen we dan, allen gewapend met waterschoenen, lees plastic achtigen, behalve Fer, die zijn gympen aan had volgens mij.

Al vrij in het begin vonden we een octopus, hij of zij was niet helemaal in goeden doen, vandaar dat ie daar was natuurlijk, maar dood ook niet. Zielig en spannend tegelijk vonden we het, en dat was nog maar het begin van wat we allemaal zagen aan beestjes, Jurre was compleet en totaal in zijn nopjes al die tijd, zo heerlijk om te zien dat enthousiasme.

Zeesterren, vliegensvlug, of zijn dat zeespinnen? Zeeslakken, allerlei soorten visjes, zelfs een morene (soort aal) krabjes, kreeftjes, zee-egels met korte en zee-egels met hele lange stekels. Kan de familie en de fam Buitenhuis zich nog herinneren op Majorca ooit,…dat ik die stekels in mijn voet had? En daar was ook ene Mark, maar wie dat was weet ik niet meer. Ik hoor het vast nog wel weer eens… en vele sanddollars, waar we verschillende skeletten thuis ter bewondering hebben liggen.

De Clypeasteroida of zanddollars vormen een orde binnen de stekelhuidigen (Echinodermata). Deze orde heeft het algemene kenmerk dat ze een plat skelet bezitten en dat ze zich voornamelijk op de zeebodembevinden. Net als zijn nauw verwante neef, de zee-egel, heeft de zanddollar vijf reeksen poriën die in een bloemblaadjespatroon zijn geschikt. De poriën worden gebruikt om zeewater in het interne kanaalsysteem te brengen, waardoor dit diertje zich kan bewegen.

Een zanddollar bestaat uit een skelet (opgebouwd uit chitine en calcium), met daar rond kleine stekels. Vele fijne trilhaartjes bedekken deze uiterst kleine stekels. De arm of pootjes brengen het voedsel naar de voedselgroeven (een zanddollar bezit geen echte mond) onderaan in het midden van het skelet. In het algemeen bestaat het voedsel uit plankton en organische deeltjes uit de zandige bodem, die ze in zich opnemen via kleine voedselgroeven.

De zanddollars leven onder de grens van gemiddeld laag water en meestal in zanderige of modderige gebieden. De stekels op de enigszins afgevlakte onderkant van het dier staan het toe om langzaam door het zand te kruipen of om een klein holletje of tunneltje te graven.

Op de bodem van de oceaan worden zanddollars in grotere aantallen gevonden. Dit komt door het feit dat ze zachte bodems verkiezen boven rotsachtige. Bovendien is dit zeer gunstig voor hun voortplanting. De geslachten leven steeds afzonderlijk en, zoals met de meeste stekelhuidigen, worden geslachtscellen (gameten) vrijgegeven in een waterkolom. Altijd gezellige momenten haha. De vrij-zwemmende larven ondergaan gedaanteveranderingen gedurende vele groeistadia, alvorens hun skelet wordt gevormd. Als hun skelet eenmaal is gevormd, is het zwemmen voorbij(aaaaah, wat zielig) en blijven ze tot het einde van hun leven op de bodem.

Zanddollars omdat je meestal alleen de bovenste kant van ze vindt, bijna plat en bijna rond. Het hele beestje lijkt meer op een beetje afgeplat en ovaler broodje baupau, wat me brengt bij honger, want na zo’n prachtige hap natuurschoon is het verlangen naar een hap dode natuur er ook, en dus gingen we zitten bij een pas-geplaatste-caravan/bus, alwaar een Franse, oudere dame de boel runde. Na ja, er was tot dan toe niet meer te doen dan een groepje vriendinnen van haar,inclusief aangekleed fifihondje… en wij, dus dat ging. Al snel werd ze een beetje oe-la-la-erig want er kwam een haffel mannen op quads aangestoven Stuiven ja, het was al weken en weken droog remember? Française overstuur, bestelling van ons naar plan b verschoven….oe oe, wat een toeh-stande- op zijn-Frans ineens.

De wapperende manen van zwart met blauwe gloed kwamen onder de helmen vandaan,  en dan die typische vorm van hun gezicht en vooral de ogen,…….. het waren Eskimo’s. Hele echte Eskimo’s. Ze droegen geen berenvellen en speren, wel korte broeken en fotoapparatuur.

Onmiskenbaar,…….. de grootste van het stel ging op de dame af en bestelde:

Bestelde wat?

POLAR BEER (bier)

Ik meen het.

We kwamen echt niet meer bij.

1. Carol:
    18 april 2014
    Ja, mooi verhaal met een hilarisch slot.
    Groeten, Carol
  2. Tante Cornelia:
    18 april 2014
    Ik geloof, dat het voor jullie allemaal maar vooral voor Jurre een te gekke dag is geweest. En wat een prachtige natuur, die een groot deel van de dag verborgen ligt onder water.
    Hadden die Eskimo's een afslag gemist, of waren ze gewoon op vakantie?
  3. Angeline van Oort:
    18 april 2014
    Ja, leuke dag...doe me maar gewoon zo nu en dan zo'n onbewoond eilandje met zoveel moois er omheen.....en met elkaar natuurlijk!! Dreams to remember...
    En dan die eskimo's..met tatto's..en wie mocht ze fotograferen.. ;))
  4. Tjeerd:
    18 april 2014
    Was n mooie ontdekkingstocht! Gelukkig voor het verhaal dient Coors Light ook ijskoud gedronken te worden,want dat was het echt schat. Polar is hier echt niet te krijgen op t eiland.
  5. Peter van den Hout:
    18 april 2014
    Weer een wijze les over die beestjes,enne waren de eskimonootjes ook tevreden met een presidentje?
  6. J van Oort:
    18 april 2014
    Jaaaa, een grandioze dag geweest voor jullie. Daarom zijn jullie allen zo bruin geworden. maar dat het daar mooi is , dat weet ik maar al die beestjes.....,raadselachtig maar goed voor onze toekomstige boswachter , oo, ik bedoel ZEE- wachter Jurre.......! En ja dan die eskimo.s in zo,n warm land dat verwacht je niet...,en kon die Franse freule dat woord van bier wel verstaan?. Het blijft apart zo,n tweetalig eiland.... ,,en dan ook nog Hollanders erbij...gaaf. Xxx.
  7. Judith van de Pas van Oort:
    18 april 2014
    BESTELDE Tjeerd. Als je dan toch zo oplettend wilt doen.
  8. Mike:
    29 april 2014
    Zanddollartekens in je ogen!