Suze's science project

4 juni 2014 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

We kregen een mailtje van Mister Fry, dat de kinderen in zijn klas een science project opdracht kregen…. Iets maken van lege (water) flessen, plastic wel te verstaan, dus in het kader van recyclen.

Frisdrank wordt er hier in huis niet of nauwelijks gedronken, sprite en cola hebben we in blikjes voor diegene die eens komt en een mixje drinkt. Lege flessen roosvicee zijn ook van blik…ehhhh dat werd verzamelen, uit de prullenbakken, auto, waar we wel flesjes water in hebben etc. Wij hebben een ding waar je een megafles water op moet zetten, kost 5 dollar zo’n ding,  minder moeite en geld, en is beter voor milieu. Kleine flesjes hebben we wel, en vullen we dan weer met die grote, snappie? Dus niet zoveel vervuiling hiero in huize van de Pas.

Wat wil je maken dan Suze? Op internet gekeken, nou wauw zeg, moet je eens doen voor de grap, staan erg leuke, tot en met superwaanzinnig gave dingen op…moet je vaak wel eerst mega voor vervuilen haha. Waren we nog niks verder.

Suze en ik zijn strand op gegaan en binnen een uur hadden we heel veel rommel, hoe triest is dat…ik moet daar toch es wat mee gaan doen…..

Tegenwoordig “praten” ze aan deze kant over recyclen, jaja, praten ja. Kan je het je voorstellen? Geen kranten/papierbak, milieubox, geen blik, geen statiegeld op wat dan ook, dus ja, alle maar dan ook ALLE bierflessen gaan gewoon in de vuilnisbak, geen groen verzamelen, niets niets niets, ene grote hoop, prachtig mooi naast de hoofdstad. Het is te triest voor woorden.

Schilderij maken? Ik kwam aan met idee van gekleurd zand, dat hebben we zat…vervuild niet echt wel? Volgens Tjeerd kan je zand niet kleuren, ik ging proefjes maken met Suze, met voedselkleurspul, hoe noem je dat in het Nl? Laten drogen enzo, want er bleek water bij te moeten (uit de regenton) vaak roeren, er gingen dagen voorbij zo… En ja tuurlijk ging Tjeu er tig keer mee vandoor, lag er zand overal in huis, was Tjeu regelmatig een smurf of wat anders want dat spul bleef afgeven, had Tjeerd ongelijk, en gelijk wat de zooi in huis betreft…..

De dag van de maak, alles buiten gezet…liepen we nog weet ik wat naar binnen (tis nog niet weg en tis alweer bijna een maand geleden). Suze vond het geweldig worden, en ook Jurre wilde een paar flesjes maken, gelukkig bleven de grootste en de kleinste jongens uit de buurt, en wij hadden lol met het project. Wat het doet die foodcoloring, zie Suzes voeten….en zeg ik, we ‘genieten’ er nog van.

Maar papa hielp ’s avonds wel mee afmaken, en kwam zelfs met een goed idee haha, en die avond kregen we mailtje dat je volgende dag kon komen naar de science fair, van 9 tot 12., 14 Mei. Chips. Ik had een andere planning, maar ja, de twee gingen met de bus naar school, en ik was er om half 12 toch…Suze verrukt, ik blij. Ze hadden allemaal de hele ochtend achter hun bankje gezeten en uitgelegd aan twee scholen, wat ze hadden gedaan en waarom en hoe…vond ik heel knap en hard werken voor ze! Bravo allemaal!

Tjeerd belde dat hun paspoorten klaar waren, ik Miss Gillian laten weten dat ik de kinderen mee nam, ik was nog op school, en bij de census kan je tot half 4 terecht (dat haal je niet als ze met de bus komen). Dus, kinders uit de klas, bullen mee, en naar census. Parkeren. Komt Tjeerd aan, helemaal over de zeik: zijn dicht. Wel G. praktisch hele dag anders dan het zou moeten, ik was ook niet zo happy zeg maar. De passen zijn er wel gekomen, weken ervoor hebben Suze en ik ons slap gelachen om Jurre, die maar geen serieus gezicht kon trekken bij de fotograaf, haha. Dan later weer ophalen (kan hier niet meteen). Andere dag op afspraak naar Census, wij met 4 en, dat moest, en we moesten nog een uur wachten, fijn. Toen dit nog, dus moest Tjeerd nog een keer met de twee (ophalen mocht wel maar met 1 ouder) daarheen, weer wachten tuurlijk. Kortom, je bent ongeveer 4 halve dagen druk met zoiets. Minstens.

ps, Suze mocht zelf 'tekenen'. nou kan zo zo'n prachtige s met een hele haal eronderaan, kan ik niet hoor, maar dat pastte niet in het hokje....ah...Maar goed, zelf ondertekent dus!, grappig, Kinderen 5 jaar geldig, Tjeerd 10 tante C.!

1. J van Oort:
    4 juni 2014
    Hoy, wat een leuke toestanden met het plastic -project. En knap gedaan met jullie allen , zijn de poezen er niet opgesprongen, dan hadden ze ook leuke voetjes gehad, haha. Ja zeg, iets afhalen of ophalen weet je vooruit altijd wachtten daar....! Moed houden !!!!xxx
  2. Tante Cornelia:
    4 juni 2014
    Leuk project. Goed gevonden om het zand zo te kleuren, ziet er mooi uit.
    Als er al over recyclen gepraat wordt is het begin gemaakt.
    Toevallig de afgelopen week met mijn ouders op pad geweest voor nieuwe ID-kaarten. We moesten een week wachten maar konden het daarna netjes op het afgesproken tijdstip ophalen, ondanks dat het hemelvaartweekend er tussen zat. Kunnen ze weer 10 jaar vooruit, jullie ook?
  3. Carol:
    4 juni 2014
    Leuk die kleurtjes zand! Leuk die kleurtjes hand! (van Tjeu).
    Worden de kleuren nu ook gerecycled?
    Groet Carol
  4. Peter van den Hout:
    5 juni 2014
    Weer creabea! Nog een theelichtje erin en je hebt leuke sfeerlichtjes.
    Ideetje voor jullie volgende vlooienmarkt.
    Nieuwe paspoorten? Waar gaat de reis naar toe?