wandelpad

13 oktober 2013 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Allereest, Ard-Jan en Angelie, gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!

Dinsdag de 8e was het weer voor een tripje, ik had al een poosje een artikel op de koelkast gemept, over een nieuw pad dat werd geopend. Mark Yokoyama, daar heb je em weer, had er ook mee van doen. Hij heeft the incomplete guide of SXM’s wildlife geschreven, was eind vorig schooljaar ook bij Suze en Jurre op school (les en promotie vernieuwde uitgave) en toen ik met Engelien kreeft zat te eten in Phb kwam ie voorbij, waar we even hebben staan praten, leuke vent, geweldig werk!

Waarheen? Alweer naar Frankrijk, goh, ik ga nog es “om”. Voor de duidelijkheid, of zie google earth, vanaf ons huis langs de rechterkant “naar boven”, eerst langs Oyster pond, dan voorbij baby beach en dan orient bay, bij de rotonde rechtsaf en ergens weer rechts, naar daar waar het pondje komt en gaat naar Pinel, het eilandje. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is dat Frans Cul de sac, hee is ook een kroeg in Tilburg (alwaar Alexander niet gaat studeren dus, hehe oen, haha).

De baai heet hoe spannend, ook Baie de Cul de Sac, en het rotsblok in zee tussen baai en Pinel heet Petite Clef. Waarbij ik me altijd afraag of dat niet chef moet zijn, jaja klif, maar het klinkt in het Nl’s zo klef.

Op de parkeerplaats stonden mega plassen water, Tjeerd liep om met de drie en ik tilde buggy en tas en liep er door, had mijn crocks aan, die tegenwoordig ook aardig vrouwelijke vormen aan hebben genomen. Nog geen schoonheidsprijs nee, maar wel handig met zo’n weer, beter dan mijn dure leren slippers vernakkelen. Het barstte meteen van de krabben, die malle, die aan de ene OF aan de andere kant 1 mega grote schaar hebben en die ander in verhouding. Grappig, krabjes zijn dus ook links of rechtshandig. Jurre was al meteen totaal in de ban, Tjeu wilde dolgraag rennen over die planken en Suze liep van de ene naar de ander, kortom, handen ogen oren en benen te kort, maar dat gaf niet want het kwam door enthousiasme van allen.

En wij vonden het er ook mooi. Veel te zien, te vertellen, te horen en te ruiken, en zelf echt beleven toen het tij opkwam en er veel water MET visjes binnen kwam stromen, nou dat was wat! Hopelijk kan je zo het filmpje zien. Jurre was helemaal in zijn element, die snoet van em, prachtig. Waarom ze zoiets nou niet aan deze kant maken vroegen Tjeerd en ik ons tegelijk hardop af. Hadden ze om de saltpond moeten doen; geen ringweg, die als ie afkomt geen soelaas gaat bieden, geen dragrace course voor die drie man die dat vet vinden, und so weiter, niet teveel politiek vandaag…gewoon een pad op pootjes, waar iedereen van kan genieten….

Terug bij de parkeerplaats zagen we in de verte paardjes, daar moesten we heen volgens Suze.

Stukje terug, dan rechtsaf, niet naar boven (bult over) naar Anse Marcel, maar weer rechts, Route de grande Caye. Bovenaan stonden rechts paarden en links ezels, aha, daar zijn de beroemde donkeys van ons onofficiële volkslied.. effe aaien en doen en wij drietjes het pad afgelopen en Tjeerd met Tjeu in de auto naar benee.

Strandjes bekeken en zo mooi en stil als het daar is, om de zoveel tijd kan je letterlijk plat worden gereden door een vrachtwagen of tje, die met een noodvaart voorbij kwamen, op naar de Franse vuilnisbelt, of terug, stelletje gekken. Niet zo gek is hun plek van de vuilnis, heel wat beter dan midden in de saltpond in de “hoofdstad”, voor iedereen te zien en te ruiken en de rest van de gevolgen….En volgens mij pakken ze het beheer van de zooi ook beter/milieutechnisch, aan.

De weg gaat daar niet verder, maar de wandeling om de bocht heen zal ik in mijn plan gooien.

Allen weer in de auto gestapt, Tjeu lag allang te slapen, en richting huis toch maar 3 kinders wakker zien te houden/maken, want anders is er van een middagdutje geen sprake…… En die hebben pappa en mamma nou net zo hard nodig……om te klussen! …

.hèhè, bijna kwart voor 3 JA NACHT JA, moet de foto’s en de video er nog op knallen, Tjeu net een fles gehad en schone broek, en Jurre bleek ondertussen sultanas te hebben gehaald, dus daar ook nog even gezeten, Suze ligt in ons bed, dus waar zal ik es even gaan liggen?

Hele avond aan het poesten boenen ruimen en de rest geweest, want over een paar uur krijgen we bezoek, uit Beek. HILVARENbeek ja….jeu Peter komt!!! Meneer Jansen ligt op de porch want die is als de dood voor onweer, en het flitst behoorlijk al de hele avond. We laten em maar een keer is het plan. Zien we morgen wel hoe en wat… Nou ik zo nog een plekje vinden! x

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Peter van den Hout:
    Poetsen! Voor Peter! Sorry Judith, dat ziet ie echt niet hoor..... hihi

Mooi filmpje, kindjes lekker enthousiast,en voor jullie zelf ook een relaxt uitje.
    Jij ligt net in je bed, en ik kom er net uit.
    Groetjes aan de mannen, en niks meer poetsen hoor, verspilde energie;-)
    xxx
  2. Carol:
    13 oktober 2013
    Inderdaad Judith, het Nederlandse deel is totaal verkwanseld en het Franse deel oogt veel natuurlijker/meer echt. Vond ik in 2011 al! Maar misschien wordt men in Nl of op het Nlse deel een keer wakker. Net als hier moet het altijd anders en duurder enz enz om daarna tot de conclusie te komen dat het andere eigenlijk toch niet zo gek was, maar dat geven we natuurlijk niet toe.
    Groeten, Carol.
  3. Peter van den Hout:
    13 oktober 2013
    Nou Els. ! Na zoveel moeite zal ik een opmerking maken over hoe schoon het wel niet is. Op dit eiland moet dat zelfs mij opvallen! Tot straks Peter
  4. Tante Cornelia:
    13 oktober 2013
    Mooie foto's en een leuk filmpje. Er valt nog van alles te ontdekken op jullie eiland.
    Sowieso jammer, dat we over de hele wereld niet voorzichtiger omgaan met de natuur.
  5. J van Oort:
    13 oktober 2013
    Hallo, nou een goed verhaal hoor en hoe mooi het eiland ook is en ik zeg geniet er maar goed van jullie met z,n allen daar in dat oord het kan zo weer anders zijn. Geniet van het bezoek van Peter en ik wens jullie nog een fijne tijd..... Dag