beetje historie Dominicaanse Republiek

23 juli 2013 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

want ja, der is meer over te vertellen dan alleen maar, goedkoop all inclusive vakantie paradijs!

De Dominicaanse Republiek is een land op het eiland Hispaniola, in het Caribisch gebied. Het beslaat ongeveer twee derde van het eiland. In het westen grenst het aan Haïti, in het oosten ligt het eiland Puerto Rico, ten noorden de Atlantische Oceaan en ten zuiden de Caraïbische Zee. De Republiek is op 27 februari 1844 uitgeroepen. De hoofdstad Santo Domingo ligt aan de zuidkust.

Op Hispaniola woonden de Ciboney Indianen die het eiland Quizqueya "moeder van alle landen" noemde. S Mooi. Rond het begin van de jaartelling arriveerden de Taíno-stam van de Arowakken, zij noemden het Aïti "hoge berg" (aha, Haiti) en dreven de oorspronkelijke bevolking naar het westelijk deel. Van de 11e tot de 15e eeuw werd het eiland regelmatig overvallen door de Cariben-indianen.

Natuurlijk kwam Christoffel voorbij, dat was in 1492, en die noemde het La isla de EspagÑola, ah ja, met een kleine n met een snorretje, maar die kan ik niet vinden. Een hele rits overnames, van half tot heel eiland, door Fransen, slaven, Spanjaarden, weer Fransen, Dominicanen, slaven (uit FR, of uit ESP) en zo verder. Leest niet makkelijk weg, hoewel ik het wel boeiend vond, maar het gevolg is  misschien boeiender. Namelijk hoe de mensen er letterlijk uit zien in de Dominicaanse Republiek.

Je ziet er van alles terug in de gezichten, hoe gek dat misschien ook klinkt, maar hoe meer plaatsen/landen, je bezoekt, hoe meer je gaat zien wie waar ongeveer vandaan komt, en ik had de vakantie sport zelf wat te bedenken bij zo’n snoet, en het dan te vragen uiteraard. “ I’m from Dominican Republic, was steevast het antwoord, en na een poosje doorvragen hoorde je dan over overgrootouders uit noem het maar op. Huidskleur ook zo uiteenlopend. Hier zijn ook een hoop mensen uit de DOM-REP (niet verwarren met Dominicanen, dat zijn mensen van het eiland Dominica, dat naar het zuiden ligt vanaf hier) en natuurlijk hoor je hier over en weer tussen al die verschillende groepen, benamingen, of soms blijken het scheldwoorden, ik kan dat soms in het hoogoplopende Spaanse getetter niet uit elkaar houden.

Aangezien ik zelf al jaren aan klojo met wat nou wie is, heb ik effe wat opgezocht.. (nah.. effe…)

Een mesties (Spaans: mestizo, Portugees: mestiço, Frans: métis, Engels: mestee) is een persoon geboren uit een Europese, vaak Spaanse of Portugese, vader en een Indiaanse moeder of omgekeerd. In bredere zin wordt iedereen van gemengde etnische afkomst wel mesties genoemd. Het woord is afgeleid van mixtus, het verleden deelwoord van het Latijnse miscere (mengen).

Een mulat is een persoon geboren uit een blanke (in Zuid-Amerika vaak Spaanse of Portugese maar ook Franse, Engelse of Nederlandse) vader en een zwarte moeder of omgekeerd

Het woord is een verbastering van het Spaanse mulatto, dat is afgeleid van het Latijnse woord voor muilezel: mulus, een bastaard dus.

Zambo (Cafuzo in Brazilië, Lobo in Mexico, Garifuna in Honduras en Belize) is een term van Spaanse origine voor mensen uit Latijns-Amerika van gemengde Afrikaanse en Indiaanse afkomst. De vrouwelijke vorm is zamba

Zie hier de algehele verwarring, maar boeiend is en blijft het!

De 28e van de vorige maand ging ons vliegtuig (je). Op naar de DOM REP.

1. Mike:
    24 juli 2013
    Bedankt voor de geschiedenisles, weer wat geleerd vandaag!
  2. Peter van den Hout:
    24 juli 2013
    Ik wilde eigenlijk hetzelfde zeggen als hierboven.
    Hoop dat ik er iets van kan onthouden, was/ben nooit zo'n ster in geschiedenis.
    Maar als jij nu mijn lerares was geweest was het wel boeiender geweest! Weet ik zeker!! xx
  3. Tante Cornelia:
    24 juli 2013
    Boeiend is het zeker en zo leren we nog eens wat op de vroege ochtend in Nederland.
  4. J van Oort:
    24 juli 2013
    Gut zeg, wat zijn jullie allemaal vroeg paraat liggen jullie nu al in de zon. ? Of nog moe van gister 34 graden bij oma. Ik heb al een wandeling gemaakt vanmorgen ..... .en bij jouw Judith is het altijd zo lekker. En het verhaal vond ik echt hartstikke goed maar Judith ik vindt deze tijd veel leuker...... Niet boos worden hoor !!!! Je hebt flink je best gedaan en dat is geweldig. ...maar het kost je veel tijd , denk daar is aan. Maar geweldig blijft het.... Xxxxxxx