Endemic Animal Festival (na ja,festival....)

19 mei 2014 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Bij mijn stapeltje kranten scheursels lag dit ook al weken, endemic animal festival, oftewel, plaatselijke beestjes viering, haha. Leek me leuk, was bij sea side nature park, niet Grand case zoals dagen later in de krant stond. Waar wij alle 5 op de foto instonden, jaja, goed kijken, wat leuk es met 5jes in de krant! (niemand gehoord die het heeft gezien trouwens)

Leuk ook omdat Mark Yokoyama mede organisator was, die we ‘kennen’ van school, en van zijn ‘inclomplete natuur gids’ van SXM, dat we vaak ‘raadplegen’.

We waren er al vroeg, jammer was dat ze niet veel meer beestjes in kooitjes/bakjes/hokjes hadden, of misschien schilden, skeletten etc. Volgens mij bereik je daar veel (kleine) mensjes mee…misschien de volgende keer…Er was ene gekko, maar die had wel een eitje in haar buik, dat kon je zien, dat was byzonder. Rest op foto’s met uitleg.

Voor de kinderen hadden ze maskers van hagedissen om te kleuren/maken, fun hoor, er was gratis water en coconut melk, en uiteraard kon je zelf nog wat anders halen bij het barretje.

Er waren nature hikes, met een gids. Tjeerd en ik lagen dubbel, der liepen der legio in het khaki, je kent het wel, korte-broek-sokken-wandelschoenen-rugzak-khaki-shirt-en hoeg met klep-en rugzak.

Kwamen wij aan in felle kleuren, op slippers en minibroekkies, wat een giller.

Prima gewandeld hoor, geen punt bij de van de Passies, de terugweg meende Jurre te moeten rennen in zijn eentje, over pad met aan ene kant ravijn richting rotsen en zee, sja, kleine jochies worden groot, en hij had een vriendje gezien voor we gingen, dus weg was meneertje…. Dat loslaat gedoetje is allang begonnen…

Voor Tjeu is het op dit moment in zijn leven lastig, hij ziet alles van broer en zus, wil dat allemaal ook, kan ie ook denkt ie zelf, maar daar denken wij nog net even anders over, dus hebben we wel eens tegenstrijdige belangen. Wat niet wegneemt dat Tjeu ook ‘ineens’ groot wordt, veel meer praten in beide talen, veel meer uitleggen, dingen weigeren, dingen vragen, zelf water pakken of wat dan ook, en al heel veel zelf naar de wc.

Op zijn kamertje hebben we nu luxaflex gehangen, hij bleek bang voor bewegende gordijnen ‘ s nachts, en zijn ramen afgeplakt, zodat er geen schaduwen van bewegende bomen in zijn kamer schijnen (met de maan) Ook kristallen weg, die kleurtjes vond ie ook eng, kortom, we zijn nog steeds zoekende waarom dat ventje toch zo vaak wakker wordt in de nacht, en dan zo hard schreeuwt.

Hij slaapt nu ook al in het bedje van (o)papa, waar alle andere kleinkindertjes al in hebben gelegen, dus hij kan nu zelf zijn bedje uit, misschien dat dat idee hem ook zal helpen, al krijgt ie die stomme draaiklinkdeur nog niet open….

Vakantie dagje (regen); bootjes knutselen: Jurre wil zowiezo niks liever dan uit de grote doos bullen pakken :for recy-ke-ling, zoals hij het zegt, en dan knutselen tot garages/dino huizen, lanceerplatforms...verzin het maar. Deze dag waren we kreatief met kurk ja, restanten van mamma's wijn consumptie.Partyboat voor Suze, en Jurre wilde een snelle.. Tjeu vond prikkertjes overal in zien te krijgen al leuk genoeg!

1. J van Oort:
    19 mei 2014
    Wat een leuke uitstapjes daar en geweldig zeker de natuur....en dat iedereen geniet dat is toch fijn !!! En Tjeu wordt door allen goed beschermt dus leert hij ook veel van daar dat hij goed begint te praten en slapen in het familie bed kan niet mooier goed gedaan hoor Fam. V.d.Pas super de super..xxx
  2. Tante Cornelia:
    19 mei 2014
    Ja, zeker, gezellig uitstapje.
    Kleine kindjes worden groot en je hebt gelijk Judith, het loslaten is zeker al begonnen maar er volgen nog zo veel mooie momenten. Geniet er van met zijn allen!
  3. Mike:
    20 mei 2014
    Je kunt waarschijnlijk ook wel een leuk muziekinstrument maken van al die lege flessen bier van Tjeerd!
  4. Peter van den Hout:
    23 mei 2014
    Fijn knutselen,hebben ze van geen vreemde!
    En Tjeu komt er wel,die hoeft alleen de "grote" maar na te doen.
    Het gaat allemaal als een speer ja,vind ik ook.