eten, of gegeten worden.

9 september 2015 - Den Haag, Nederland

Nadeel van hier zo vroeg vakantie, was dat niemand in NL al vakantie had, althans, niet het zuiden, nog steeds zo’n briljant idee dat land opsplitsen in 3 groepen, heel leuk met familie aan alle kanten….stom geode. Hadden we later gekomen had het ook niet uitgemaakt, want iedereen hierzo had zijn vakantie al wel geboekt, en dan hadden ze toch ook weggeweest.

Engelien zat nog steeds met voet in gips, en zo gingen opa en wij met de auto naar station West, en vandaar met de trein naar Den Haag. Was me dat een belevenis! Tjeu is idolaat van treinen, die kon zijn geluk niet op, en de andere twee genoten ook zo vreselijk van alweer allerlei nieuwe ervaringen.

We namen de stoptrein (per ongeluk) maar dat gaf niks, mooi kijken onderweg, beetje jammer dat het slecht weer was. Dat was vervelender in Den Haag, want hoewel Tjeerd ging vragen waar we de metro moesten nemen, wist ie het buiten niet te vinden, en het regende. De weg naar station is ene grote bouwoperatie, vandaar allerlei omleggingen/regelingen. Uiteindelijk gevonden, heel spannend vonden ze dat allen weer, je kon niet zoveel zien, want het plensde nu, en de ramen waren grotendeels beslagen. Maar ook dat is voor de drie betrekkelijk zeldzaam, dus dat vonden ze leuk, op de ramen tekenen. T was niet zo ver, even gevraagd waar we der uit moesten, pal voor de deur; Museon.

Die weken op pad gaat niet geheel zonder de nodige voorbereiding, ik heb heel veel uitgezocht en geschreven naar Musea in NL, de ene schreef leuk terug, de ander niets. Je denkt misschien hoezo, maar dingen pas in Nl uitzoeken daar heb je geen tijd voor (zeker eerste drie weken niet) en weten of er voor alle drie wat aan is, kan je vaak op websites niet zien…  Doel was wel in elk geval dieren voor allen/science voor Suze/dinos voor Jurre/treinen voor Tjeu, en deze dag had alles, de mensen van museum schreven een heel verhaal terug, met wat we wel en niet konden verwachten met onze leeftijd kinderen, heel grote pluim voor Museon, ook daar die dag zelf.

Gelukkig 1 skelet van een grote vis, ah ja, zoogdier, en de jassen en tassen in kastjes, op naar de dino tenstoonstelling! Cool hoor, levensgrote koppen en nekken die bewogen, en daaronder kunnen zien wat en hoeveel ze aten op een dag. Nog veel meer expo’s over dinos, allemaal leuk en veel interactief, en Jurre was wederom ver vooruit, ja Tjeerd was dat nog niet gewend dus die liep te mopperen.

Boven was t meer dieren en wetenschap, voor Tjeu misschien wat minder, maar t ging allemaal goed, vond het een echt leuk museum en zeker een aanrader voor kinderen deze leeftijden en ouder (s).

Ok, de snacks in de kantine waren minder, wel leuk zitten daar, en de koffie was jammie.

Winkelen natuurlijk, en Suze kocht voor allen wat van haar eigen geld, lief hoor, Tjeu en Jurre zaten bekken te trekken met opa, en daarna weer naar de tram en station. Wachten,…en hup de bruna in, allen boekjes, wat een keuze zeg, ongezien hier, lang gelden dat ik zoveel dag/week/maandbladen zag, van velen nooit gehoord!

Er stond een billboard waarop je selffies kon maken, lachen…naar de trein… wachten. Ik foto’s maken van de deuren etc, voor Tjeu later thuis..liep een man voorbij van de NS. Die kwam later vragen of ie op de foto stond, nou eh nee. Waarom ik die foto’s maakte? Ik verhaal gedaan en hij bleek de machinist, en vond het zo leuk, dat we mee mochten van em in de, hoe noem je dat, de stuurhut haha, van em.

En alsof dat nog niet genoeg was mocht Jurre aan bijna alle knopjes zitten, deed ie een testrun met hem, en lieten ze de trein puffen en toeten, nou zeg, hoe leuk was dat? Hij heette Michiel en ik vond em de topper van de dag, super promotieteam in zijn eentje!

Terug hadden we de sneltrein, maar die bleek door vertraging van de stoptrein, daarachter te moeten blijven, dus was de stoptrein deze keer sneller geweest. Ze kwamen met bier en bifi, dus de mannen blij, Jurre maakte lego dingetje, en in Tilburg eruit om over te stappen, ik wilde mijn ouwe stationnetje zien en een foto van de oudsten voor een bord van hun geboortestad. Weer wachten op de trein naar West, nou werden ze moe en jengelig, wat Tjeerd ook pas voor t eerst meemaakte, en meteen kwaad werd natuurlijk, dat helpt zo fijn.

Pfffhoe, autoritje terug en in Riel moe maar voldaan aanschuiven bij eten, met wie deze keer?

1. J van Oort:
    9 september 2015
    Ik weet niet met wie jullie hebben gegeten ...., maar het zal vast wel lekker geweest zijn. Na zo.n heerlijke spannende dag jeee zeg . En Opa zal wet heel erg moe geweest zijn . Maar ja , gewoon doorgaan he Opa. Leuk in de trein toch met zo.n stel ...
  2. Tante Cornelia:
    10 september 2015
    Kijk, het museon daar zijn wij ook ooit geweest en ook wij vonden het leuk en leerzaam.
    Ja, en met de trein reizen vind ik zelf ook heel leuk.
    Fijn, dat machinist Michiel er voor jullie zo'n bijzonder dagje van heeft gemaakt.
  3. Carol:
    10 september 2015
    Leuke dag, en wat 'n leuke foto's. Vooral die "eten of gegeten" worden!