Halloween 2000 thirteen.

8 november 2013 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Halloween is een feestdag die vooral in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada gevierd wordt. En meer en meer waar dan ook, lekker komkommercieel.

Op 31 oktober verkleden kinderen zich en bellen als het donker wordt aan bij huizen in de buurt die versierd zijn met pompoenen en lichtjes en roepen trick or treat, waarbij de keuze wordt gegeven tussen een plagerijtje uithalen of iets lekkers (meestal snoep) krijgen

De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, het Ierse woord voor de maand november).

Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. De Kelten geloofden namelijk dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar.

Op Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden. (wijnfeestuhhhh)

In de negende eeuw van de huidige tijdrekening steekt een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengt zich met het Halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong. Dus al die tandartskosten kunnen we naar de Paus sturen.

Verschillende organisatie en kerkgenootschappen hebben kritiek op Halloween vanwege het "heidense" karakter dat het feest op vele plaatsen zou hebben, alsmede vanwege het spiritisme dat erdoor bevorderd zou worden. Het oproepen van geesten is niet toegestaan in de bijbel. Het oorspronkelijke Ierse gebruik hing weliswaar samen met een Keltische heidense traditie, maar was in wezen op christelijke wijze ingevuld. Sja.

Vanwege de afwijzing van Allerheiligen en Allerzielen en het vagevuur door het protestantisme, wordt vaak door reformatorische genootschappen bezwaar gemaakt tegen elke uiting van Halloween - ook het gekerstende Ierse gebruik kan als katholiek volksgebruik geen genade vinden in hun ogen.[bron?] Temeer daar 31 oktober voor protestanten een belangrijke gedenkdag is (Hervormingsdag) en gezien wordt als het begin van de reformatie. Op 31 oktober 1517 sloeg de Duitse monnik Maarten Luther een pamflet met 95 stellingen aan de deur van de slotkapel in Wittenberg als aanklacht tegen de leer en praktijk van de rooms-katholieke kerk.

SOOOOO.

Ben ik effe blij dat ik nooit aan Sinterklaas vieren begonnen ben hierzo. Geen feestje zo blij of der zijn wel weer tegenstanders bij zeg maar.

Wij hebben allen de 26e oktober op school Halloween gevierd, wat ik minder leuk vond dan nog op/in/rond het oude schoolgebouw…, de kinderen waren het weekend veel en veel te moe en de rest van de week eigenlijk ook, inclusief afgelopen weekend.

Dat kwam vast niet allemaal van dat ene feestje……ik weet het ook niet. Het weer? De reistijden?

Afgelopen maandag de oudsten op schoolfoto’s gezet, vandaag zijn Tjeu zijn eerste schoolfoto’s in de maak. Maandag Sint Maarten dag hier, vrije dag voor allen, overal wat te doen, morgen mogen ze vandaag bestelde en laten maken SXM shirts aan naar school ipv uniformpies. Woensdag onze grote zoon jarig en het bezoek van Maxie en Allie, met ’s avonds feest? Dan maar donderdag Jurre op school zijn verjaardag vieren, en zaterdag zijn feestje. Nou, es zien wie het nu weer niet eens is met welk feestje, nog niemand boos dat de kerstman geen vrouw heeft? Toch? Of moet de dierenvereniging niks vinden van de rendiermishandeling? En een bond van kleine mensen zal er ook wel zijn, mogen die elfenhulpjes wel? En dan alles in de sneeuw, is wel discriminerend hoor voor alle kindertjes die nog nooit sneeuw hebben gezien en of zullen zien.

Volgens mij zei mijn opa al lang gelee; mensen krijgen teveel vrije tijd…..

In ieder geval heb ik het druk komende tijd!

1. Tante Cornelia:
    8 november 2013
    Nou, zo leer ik nog eens wat. Ik had echt geen idee waar Halloween vandaan kwam.
    Ik heb er wel een beetje problemen mee, dat hier in Nederland buitenlandse gebruiken zo "in" raken en onze eigen tradities steeds meer naar de achtergrond verdwijnen.
    Ben het met je opa eens, dat de mensen teveel tijd krijgen om zich over de verkeerde dingen druk te maken.!
  2. Ammy/Henny:
    8 november 2013
    Was een mooie verjaardag.Heb gehoord dat je nog geskijpt hebt
    Groeten van ons
  3. J van Oort:
    8 november 2013
    Nou,nou,zeg, wat een verhaal .... Ook in hoenderloo komen kinderen s.avonds zingen. ik ben niet thuis voor dat gedoe... Ik hou meer van Sint en zwarte,zwarte, zwarte PIET.. En al dat gelul verder niks van aantrekken . Echte Hollandse mensen hebben niks meer te vertellen dat weten we toch....? Van hogerhand kunnen ze goed voor zichzelf zorgen, maar denken niet aan gewone mensen die keihard werken voor noppes .... En de zieke mensen .ik hoop dat er nog eens iemand opstaat en zegt zoooo, en nu zijn wij weer baas in eigen land..
  4. Wil van de Pas:
    8 november 2013
    Ook ik heb vandaag weer HEEEEEEL VEEEEEL geleerd , iets waar ik geen bal van wist tot nu toe . Vandaar dat ik Judith van harte bedank hiervoor , en ik heb enorm veel bewondering voor Judith dat zij dit hele verhaal en oorsprong ervan zomaar eventjes uit haar mauw schut zonder hakkelen . Dank je Judith .
    Tot slot heel veel groeten en liefs voor alle vijf de Pasjes