Het Jaar van het paard die doet aan een nieuwjaarsduik.

13 januari 2014 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

EN DAN IS HET INEENS 2014.  ALLEMAAL ALLE GOEDS DIT GALOPPERENDE JAAR, OF WORDT HET EEN DRAFJE??

De champagne ligt hier tot op de dag van vandaag nog in de koelkast, we hadden allemaal af en aan buikpijn, en oudjaarsavond was het overgeven geblazen voor Jurre, die echt, knock on wood, nooit ziek is. Het mannetje was overstuur en ik ben maar bij hem gaan liggen, en zo was het ineens 2014, en de dag van de nieuwjaarsduik, gelukkig voelde iedereen zich ok genoeg om te gaan....

HET PAARD

2014, 2002, 1990, 1978, 1966, 1954 (geboren in,..goh wie is dat nou oa?)

Het edelste dier uit de Chinese dierenriem is het paard. Paarden zijn populair, slim, vrolijk, charmant en getalenteerd. De paarden zijn echte doeners en kunnen stilzitten niet verdragen. Ze zijn bedrijvig en enthousiast, kunnen zich aanpassen in elke situatie, speciaal bij begaafde mensen. Het paard is alert en bevallig, het is een teken van elegantie, dat bijna bij iedereen enthousiasme zal oproepen.

Door zijn intelligentie en aanpassingsvermogen zal het paard zich in allerlei situaties snel thuis voelen, vooral bij begaafde mensen.

Paarden zijn harde werkers, maar moeten eerst al hun ideeën direct testen. Aan de andere kant kunnen paarden weleens tè gemakkelijk zijn. Ze zijn snel heetgebakerd en opvliegend. Ze kunnen moeilijk afkoelen.

Ze zijn snel in te palmen voor iets, maar ze kunnen dan ook weer snel afdwalen en hun interesse erin verliezen. Ze zijn impulsief en proberen controle te krijgen over wat ze zeggen en over hun doen en laten. Ze lijken nog wel eens arrogant en kunnen neerbuigend zijn.

Mensen, die geboren zijn in het Jaar van het Paard zullen het goed doen als politicus, ontdekkingsreiziger, uitvinder, ingenieur, kunstenaar, reclameman, journalist, verkoper, en professor. Zij zijn het meest geschikt om grote dingen in het leven te verwezenlijken.

Chinees Nieuwjaar of lentefestival is het belangrijkste Chinese feest en duurde vroeger wel 15 dagen. Tegenwoordig is het teruggebracht tot een week. Nieuwjaarsdag valt jaarlijks op een andere datum, maar altijd tussen 21 januari en 20 februari.

Oorspronkelijk was het Chinees Nieuwjaar het symbool voor het begin van het landbouwseizoen. Tegenwoordig is het een nieuw begin. Maar voor dat aan het nieuwe jaar kan worden begonnen, wordt het oude afgesloten.

Men koopt nieuwe kleding, gaat naar de kapper, schulden worden betaald en het huis wordt schoon gemaakt.

Mensen kopen de bloemen en planten ook voor hun eigen woning ten teken van geluk en voorspoed. Langs de voordeur hangen Chinezen lange rode stroken papier met daarop wensen voor het komende jaar geschreven. En soms hangen ze er ook afbeeldingen van ‘Deurgoden' bij. Zij beschermen het huis tegen kwade geesten.

Naast de Deurgoden, is er ook een keukengod "Tsao Chun", die gunstig gestemd moet worden. Hij  brengt aan de hemelgod voor het nieuwjaar verslag uit over het huishouden.

Het portret van Tsao Chun, meestal van karton, hangt boven het fornuis.Rond nieuwjaar gaat hij namelijk terug naar de hemel om rapport uit te brengen over het huishouden. De afbeelding van de Keukengod wordt ritueel verbrand. Dat is het moment dat de keukengod op reis gaat. Maar voordat dit gebeurt, wordt de keukengod nog wat zoetigheid om de mond gesmeerd! Hij zal dan alleen zoete en aardige dingen doorvertellen. Soms krijgt hij zelfs wat wijn om de mond gesmeerd, want als hij dronken is, is zijn geheugen ook in de war!

Dat heb ik nou nooit!

Bij de maaltijd op oudejaarsavond offeren families negen gerechten aan de voorouders en goden in de hemel. De gerechten symboliseren voorspoed en geluk en het getal negen staat voor de eeuwigheid. Bij het aanbreken van het nieuwe jaar verjagen vuurwerk en leeuwen het kwade.

Het nieuwjaarscadeau is een rood zakje, hong bao. In dit rode zakje zit natuurlijk een geldbedrag. Ouders en volwassenen geven deze hong bao aan kinderen.

Het geldbedrag in de hong bao is altijd een even getal, dat brengt geluk. Het rode zakje wordt nooit geopend in bij zijn van de gever, dat getuigt van slechte manieren! De kleur rood is sowieso de kleur van het nieuwe jaar.

Het ziet er met al die rode banieren en versierselen niet alleen vrolijk uit, het jaagt ook nog het kwade weg.

Van de kinderen wordt verwacht, dat zij duidelijk eerbied tonen aan hun ouders en vooral hun grootouders, door bijvoorbeeld te knielen en hen thee of mandarijnen aan te bieden en geluksspreuken uit te spreken. Ook de voorouders worden niet vergeten. Bij een familiealtaar kan aandacht worden geschonken in de vorm van een gebed en het branden van wierookstokjes. Met stokjes brandende wierook in de hand worden buigingen gemaakt.

Rond Chinees Nieuwjaar zijn er veel gewoonten en gebruiken. Tijdens het Nieuwjaarsfeest zijn messen en scharen weggestopt, opdat ze de continuïteit van de voorspoed van het nieuwe jaar niet in stukken kunnen snijden. Zo mag er tijdens het feest van het nieuwjaar ook niets gebroken worden. Speciaal met spiegels moet voorzichtig worden omgegaan. Ook is de woordkeuze zeer belangrijk, want woorden die betrekking hebben op tegenspoed en ongeluk, moeten beslist worden vermeden.

En niet te vergeten het vuurwerk, symbool van welvaart en geluk en bescherming tegen het kwaad.

En wij doen de nieuwjaarsduik bij karakter, het mutsenfeest zoals Suze dat noemt. Mega spanning altijd vooraf want ze kijken er allebei echt altijd al heel lang naar uit. Het leek deze keer minder druk, maar dat was het niet, iedereen zat/lag/hing meer uitgesmeerd over het strand, dat was het. Ons groepje was kleiner dan andere jaren, wat heel relaxed was. Arriveerden half 11 en we gingen 8 uur ’s avonds. Taxi. En de dutjes dan? Tot nu toe altijd alleen deze dag van het jaar, slapen de kinderen dan niet, of, deze keer, op de banken onder jurken lakens doeken en weet ik het meer. Geen 1 vervelend kind gehad deze dag, ook niet van de anderen, hoe heerlijk is dat? Het blijft onze favo dag!

1. J van Oort:
    13 januari 2014
    Ja, die Chinezen, wij hebben geloof ik een ander dieren-riem jaar. Met niet zoveel poespas... maar wees blij en gezond iedere dag...dat is belangrijk.x
  2. Tante Cornelia:
    13 januari 2014
    Zo heeft ieder land zijn eigen rituelen en gebruiken maar ik denk, dat overal gezond en gelukkig zijn heel belangrijk is. Dat is dan ook wat ik jullie vanuit Bladel wens!
  3. Carol:
    13 januari 2014
    Oa ik ben geboren in jaar van t paard. Wist ik niet (meer)....
    Leuke foto's, op zo'n moment baal je als je in Nl woont op 1 januari, hoewel het nog steeds niet koud is.
    Groeten uit Breda, Carol
  4. Peter van den Hout:
    13 januari 2014
    Kinderen die eerbied aan hun ouders tonen. Dát laat ik mijn dochters even lezen! Hihi.
    Een goed 2014 toegewenst uit Beek.