Zo, de laatste dan over de Dominicaanse republiek.

21 september 2013 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

We zijn op vakantie regelmatig "gespot" door de fotografen, alleen die kinders van ons blijven der niet voor zitten, en met zijn 5 en poseren is voor minstens 3 van ons ver buiten een mogelijk discussiepunt.

Mijn Duits heel wat geoefend, er zat een dame met dochter, en daar de zoon van (11) met een sehr schone burse. Prachtig leer, dat zag mijn kennersoog nog wel. En ik kon het niet nalaten er wat van te zeggen natuurlijk!

Dat was een "one and only" volgens haar. Wieso, weshalb warum, und so weiter. Ze bleek met haar man een fabriek/naaiatelier te hebben die exclusieve, op maat, tassen/reiskoffers/laptop dingen usw  maken voor verschillende formule 1 wagens, en de gezellige huis tuin en keuken auto's zoals Ferrari, Mercedes sport lijn en dat soort gezelschap. Wow. Dochterlieb had geen interesse, die had een paardenfarm, en dus hield het straks op ...meeeeen wat zonde, jaja, ik heb mezelf aangeboden hoor!

Daarbij heb ik nog allerlei telefoontjes gepleegd aan de balie in het Frans, dan Engels, toen Duits, nou meer van: habs gesakt, behoorlijk schwer zu verstehen, maar ok, ik was weer wijzer. De Amerikanen die daar zaten kwamen op me af met een miljoen vragen, eerst over hoe ik dat in jeweetwelsnaam allemaal had gedaan net, en over wie wat hoe met de op handen zijnde orkaan, want daarom was ik aan de bel,....of we wel naar huis konden dus. Nee, nein, no, ik ben geen reisleidster van jullie, ben reislijdster van prive party van 5. Ja hee, ze hebben toch een grote babble die Amerikanen? Lekker zelf phonen dan! Ik had er effe zat aan aan al dat gekwebbel en gedoe.

Vroeg Jurre in het vliegtuig hoe hij het had gehad, zo !! mamma, zie foto.

En voorts moeten we dus veel vaker op pad per (lucht)schip, want we zijn bij lange na nog niet klaar met de buren bezoeken!

Bij het Caribisch gebied horen;

Saint-Barthélemy
 Saint Kitts en Nevis
 Saint Lucia
 Saint Vincent en de Grenadines
 Sint Eustatius (Caribisch Nederland)
 Sint Maarten
 Trinidad en Tobago
 Turks- en Caicoseilanden

Daarnaast ook vaak de drie Guyana's. Deze landen grenzen niet aan de Caraïbische Zee, maar worden historisch, cultureel, linguïstisch en sociaal-economisch wel tot de Caraïbische regio gerekend:

Frans-Guyana
Guyana
Suriname

Verder worden vaak gebiedsdelen van omringende landen die grenzen aan de Caraïbische Zee en eilanden van die landen die in de zee liggen tot het Caraïbisch gebied gerekend:

Belize: De Caraïbische kust en eilanden
 Colombia: De archipel San Andrés y Providencia en de caraibsche kuststrook
 Costa Rica: De Caraïbische kust en eilanden
 Guatemala: De Caraïbische kust
 Honduras: De Baai-eilanden en de Caraïbische kuststrook
 Mexico: De staat Quintana Roo (met onder andere Cancún en het eiland Cozumel

Nicaragua: De Miskitokust (RAAN en RAAS)
Panama: De Caraïbische kust en eilanden
Venezuela: De staat Nueva Esparta (met onder andere Isla Margarita), de Federale gebieden en de kuststrook

Dat wordt RACEN!!!

1. J van Oort:
    22 september 2013
    Goedemorgen jullie gaan maar lekker racen zeg...... En die beroemde boot ook misschien te gebruiken voor een uitstapje ??? Xxxxx
  2. J van Oort:
    22 september 2013
    Lieve Fam. Was weer een leuk verhaal. En vandaag gefeliciteerd met Jasper en FErdinand.... .
  3. Tante Cornelia:
    22 september 2013
    Van alle genoemde oorden hebben ome Jack en ik alleen Isla Margarita ooit bezocht en ik geloof niet, dat er nog bij gaan komen.
    Groetjes!
  4. Peter van den Hout:
    22 september 2013
    Nou, nou. Dat is nogal wat! Ik ben zelf nog bezig eerst alle plaatsen op Sint Maarten nog te bezoeken. En Guana Bay is een van de (weinige) plekken die ik nog nooit heb gezien. Raar maar waar ! Maar ik ben van plan om daar over een paar weken verandering in te brengen. Doe me dus (als je wilt !) nog even jullie huidige adres daar, en actuele tel nummer, dan ga ik proberen om op de 14e oktober even aan te wippen voor de verjaardag van Tjeu. Groeten Peter
  5. J van Oort:
    25 september 2013
    Geeft niet tante Cornelia, er zijn duizenden mensen die nooit in Nederland zijn geweest....... ! En wij wonen er gewoon heeeeel apart. Groetjes.