Lowlands

25 september 2013 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Eigenlijk he Alexander, gaan Suze en Jurre elke werkdag naar Lowlands!

Het stukje eiland tussen zeg, Maho (naast vliegveld) en het uiterste puntje links van het Nl gedeelte, Cupecoy heet Lowlands. Lekker verwarrend is het wel, want als je de grens  over gaat, dus net Cupecoy uit, kom je in het Franse Lowlands, oftewel Terres Basses. Maar goed, zo ver ben ik nog niet met mijn tochtjes.

Het is een beetje irritant dat er tussen Maho en Cupecoy nogal wat (hotel) complexen liggen met een vet hek en ditto muren en wachters van een andere sort dan meester. Nou denk ik wel dat ze me der in zouden laten, maar ik had er deze keer geen zin in, gewoon even zonder geklets en discussies op pad.

Geparkeerd net voor het nieuwe gebouw van Blue Mall, shoot, moet ik ook nog ooit naar binnen. Vroeger kon je daar de zandweg naar het strand met de auto nemen, nu liggen er grote rotsblokken. Geen idee waarom eigenlijk. Lopen dan maar.

recht naar beneden loop je over een rotsenplateautje, met je rug naar het land is links een strandje, geen naam van te vinden...en kijk je uit op Maho en Mullet.

Rechtsaf dan maar, klauter de klauter, mooie inhammetjes en mensen creatief aan het stenen stapelen geweest. Grappig, met "nature art" hield ik me op de hoge school ook bezig, weet je nog mam in het bos dingen "maken". Heb zelf ook een stapeltje bij elkaar gezocht, voor thuis, nee niet origineel, wel leuk. (en zwaar...)

toen kon ik niet verder, na een klif zag ik nog iets van wat er over moest zijn van een ministrandje ooit met stoelen, kan je op google earth nog zien. Nude beach? naakt zeker nu, er is geen beach meer.

je kan daar niet verder over de kliffen lopen op het moment, ah ja alles kan, maar oed, laten we zeggen voor mensen met slippers aan en zonder touwen en handschoenen. Terug dan maar,gelijk mijn stapel stenen kwijt, pff,water tanken en naar het einde van Cupecoy gereden.

Daar zit Shore Point, pietsje meer dan je gemiddelde rijtjeshuizen aan het water, al dan niet bewoond door de eigenaren en of touristen. Wanneer je langs het complex loopt kom je uit op Cupecoy bay. Ook al een beetje groot word voor het strandje daar, of dat nu aan nu ligt, of al langer, dat weet ik dus niet, maar het is klein, en weer was het na een paar keer waden niet mogelijk verder richting Maho te klauteren zonder klimuitrusting. MMM. Er blijkt ook een beach bar te zijn, maar nu effe niet, alles lag op zijn kont daar, kapot verrot verwaaid en of onder water. MMM, misschien heeft Peter het ooit wel anders gezien?

Voorts hing er nog een bordje dat ze aan " beach restauration"  doen, die van shore point en de owners van  iets op Porto Cupecoy. MMM. Ik zag niks waaruit dat moet blijken, op het bordje stond ook geen begin of einddatum van wat dan ook.

Daar moeten we de ooit weer es terug naartoe dan, s registreren ipv rechercheren. Of is dat hetzelfde?

1. Tante Cornelia:
    26 september 2013
    Nou het is wel duidelijk van wie Jurre het heeft, dat hij steeds op onderzoek gaat.
  2. Carol:
    26 september 2013
    Ja het is daar een beetje vreemde desolate hoek, die lowlands. Misschien wordt het er ooit eens mooi, maar ik denk van niet als ik de (al dan niet gestructureerde) planologische wanorde op de eilanden bekijk. Zonde, want eigenlijk is het er heel mooi, maar de hebzuchtige mensen willen alles hebben, hebben, hebben.
    Groet, Carol
  3. J van Oort:
    26 september 2013
    Lowlands, dat weet ik alleen van dat het hier in de polder een muziek gebeuren is. , waar dus Alexander al een paar keer geweest is ... Maar op ST. Maarten een stuk natuur.... Heel wat anders. Ik zou zeggen , kopen ..., Judith en maak er iets moois van....met een of ander projectgebeuren. Maar alsnog je hebt er denk ik wel genoten met zo.n uitstapje..... Xxxx.
  4. Peter van den Hout:
    26 september 2013
    Zo'n klein eilandje,en nog zoveel te ontdekken.
    Weet niet wat mijn husband allemaal gezien heeft,kent in lk geval wel elke kroeg...
    Pas een beetje op ' m, goed? Hihi